Zondag 1 oktober 2017

1 oktober 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag is de eigenlijk echte laatste dag van onze reis. Morgen hebben we officieel nog een dag maar dat is een hele reisdag terug naar Nederland.

We beginnen om 9 uur met de stadstour door San Francisco. Hiervoor heb ik nog vlug een bagel gehaald bij de Starbucks voor ontbijt.

De eerste stop van de stadstour is het gemeentehuis van San Francisco. Het is wel een mooi gebouw om te zien maar omdat het zondag is kunnen we niet naar binnen dus hebben we teveel tijd om hier rond te brengen. Vervolgens gaan we naar het bijna hoogste punt van San Francisco om een goed uitzicht punt te hebben over de stad en de brug. Dit is echt een prachtig uitzichtpunt: je kan zoveel zien. We hebben ook echt geluk met het weer, het is vandaag helemaal zonnig en er zijn geen wolken. Dus prachtig zicht op de stad.

Hierna vertrekken we naar fisherman’s wharf, hier krijgen we anderhalf uur de tijd om te lunchen. Ik eet een zuurdesem tosti met kaas en bacon, deze was erg lekker. Vervolgens gaan een aantal mensen van de groep mee met een boottocht. Een andere gedeelte, waaronder ik, maken een wandeling naar het kronkelstraatje van de stad.

Boh wat was dat een kim! De berg was echt zo steil dat heb ik de hele vakantie nog niet gehad. En is de Wilhelminaberg keer 6 qua steilheid en dan ook nog 4 of 5 keer achter elkaar. Maar ik ben boven gekomen en nog beter dan die Hollanders (die zijn uiteraard geen heuvels gewend :).

Daarna het kronkelstraatje nog een gedeelte naar onder gelopen om foto’s te maken. Vervolgens zijn we met de reisleiding nog wat gaan drinken in een leuk buurtje en vervolgens zijn we met een kabelkarretje terug naar fisherman's wharf gegaan. Ik mocht aan de railing van het karretje hangen dat was echt zo leuk! We gingen ook de steile bergen weer omlaag, dat was soms wel spannend. Maar dat hangen is veel leuker dan zitten.

Toen nog ff geshopt en ons avondeten gehaald een broodje subway (meatballs uiteraard voor mij). Daarna doorgelopen naar Pier 33 om op te stappen voor Alcatraz.

Alcatraz was echt geweldig en super interessant. Op de boottocht erheen hadden we zicht op zonsondergang onder de Golden Gate brug. En daarna de tour in Alcatraz met buiten nog zicht op alle lichtjes van San Francisco. Alle geschiedenis die je hoort en ziet in Alcatraz. Het was echt een geweldig uitstapje.

Terug op de pier hebben we een Uber gepakt naar het hotel. En nu is het weer bedtijd.

Morgen vertrekken we om 9 uur vanuit het hotel naar de luchthaven. IK KOM NAAR HUIS!!!! Ben er nu ook wel echt klaar mee: wil fatsoenlijk douchen en slapen en ff helemaal niks doen. Maar niet te lang want de scriptie wacht ook :)

Ik zie jullie morgen!!

1. Mama: